Autologiczny przeszczep jako konsolidacja agresywnego chłoniaka nieziarniczego

September 5th, 2019

Skuteczność autologicznego przeszczepienia komórek macierzystych podczas pierwszej remisji u pacjentów z rozlanym, agresywnym chłoniakiem nieziarniczym zaliczanym do grupy wysokiego ryzyka pośredniego lub wysokiego ryzyka w międzynarodowym indeksie prognostycznym pozostaje kontrowersyjna i nie została sprawdzona w erze rytuksymabu. Metody
Leczono 397 pacjentów z chorobą o skorygowanej wiekowo klasyfikacji wysokiego ryzyka lub wysokiego pośredniego ryzyka z pięcioma cyklami cyklofosfamidu, doksorubicyny, winkrystyny i prednizonu (CHOP) lub CHOP plus rytuksymab. Pacjenci z odpowiedzią zostali losowo przydzieleni do otrzymania trzech dodatkowych cykli chemioterapii indukcyjnej (grupa kontrolna) lub jednego dodatkowego cyklu chemioterapii indukcyjnej, a następnie autologicznego przeszczepu komórek macierzystych (grupa transplantacyjna). Podstawowymi punktami końcowymi skuteczności były 2-letnie przeżycie bez progresji i całkowity czas przeżycia.
Spośród 370 pacjentów kwalifikujących się do indukcji 253 losowo przydzielono do grupy transplantacyjnej (125) lub grupy kontrolnej (128). Czterdziestu sześciu pacjentów w grupie transplantacyjnej i 68 w grupie kontrolnej miało progresję choroby lub zmarło, z 2-letnimi wskaźnikami przeżycia bez progresji wynoszącymi odpowiednio 69 i 55% (współczynnik ryzyka w grupie kontrolnej w porównaniu z grupą transplantacyjną, 1,72 95% przedział ufności [CI], 1,18 do 2,51, P = 0,005). Trzydziestu siedmiu pacjentów w grupie transplantacyjnej i 47 w grupie kontrolnej zmarło, przy 2-letnich ogólnych wskaźnikach przeżywalności odpowiednio 74 i 71% (współczynnik ryzyka, 1,26, 95% CI, 0,82 do 1,94, P = 0,30). Analizy eksploracyjne wykazały zróżnicowany efekt leczenia w zależności od poziomu ryzyka dla przeżycia wolnego od progresji (P = 0,04 dla interakcji) i całkowitego przeżycia (P = 0,01 dla interakcji). Wśród pacjentów wysokiego ryzyka, 2-letni ogólny wskaźnik przeżycia wynosił 82% w grupie transplantacyjnej i 64% w grupie kontrolnej.
Wnioski
Wczesny autologiczny przeszczep komórek macierzystych poprawił przeżycie wolne od progresji u pacjentów z chorobą o wysokim stopniu zaawansowania lub chorobą wysokiego ryzyka, u których wystąpiła odpowiedź na leczenie indukcyjne. Całkowite przeżycie po transplantacji nie uległo poprawie, prawdopodobnie ze względu na skuteczność przeszczepienia. (Finansowane przez National Cancer Institute, Departament Zdrowia i Opieki Społecznej i inne, numer SWOG-9704 ClinicalTrials.gov, NCT00004031.)
Wprowadzenie
Już od dawna wiadomo, że autologiczny przeszczep komórek macierzystych poprawia przeżycie wolne od progresji i całkowite przeżycie u pacjentów z rozlanym, agresywnym chłoniakiem nieziarniczym w drugiej remisji.1 Kiedy stało się możliwe zidentyfikowanie pacjentów z diagnozą, którzy mają mniej niż 50% szansa na ciągłą remisję, zgodnie z definicją Międzynarodowego Wskaźnika Prognostycznego 2 (IPI) (patrz Tabela S1 Dodatku Uzupełniającego, dostępna wraz z pełnym tekstem tego artykułu), przeprowadzono próby transplantacji z góry w tej grupie
[hasła pokrewne: szpital kliniczny ceglana, słowackie allegro, program szpital kliniczny ceglanaiczny ]

No Responses to “Autologiczny przeszczep jako konsolidacja agresywnego chłoniaka nieziarniczego”