Epidemiologiczne badanie choroby Lyme w południowej Szwecji ad 5

December 4th, 2018

W sumie 49 procent ukąszeń u dzieci znajduje się w okolicy głowy i szyi, w porównaniu z 2 procent wśród dorosłych. Dorośli byli najczęściej ukąszeni w dole podkolanowym (10 procent ukąszeń). Kończyny dolne były miejscem 62% ukąszeń przez kleszcze u dorosłych i 18% u dzieci. Znaleziono tylko drobne różnice między płciami: kobiety były częściej gryzione na piersiach i mężczyźni w okolicy narządów płciowych. Spośród 91 osób, które były świadome ukąszenia przez kleszcza w okolicy głowy i szyi, 18 (20 procent) miało neurologiczne objawy choroby z Lyme, podczas gdy tylko 68 z 1031 (7 procent), które miały ukąszenia w innych lokalizacjach, miało objawy neurologiczne ( P = 0,005).
Sezonowa dystrybucja przypadków
Choroba z Lyme została zdiagnozowana w ciągu całego roku, ale niewiele przypadków stwierdzono od stycznia do kwietnia. Kleszcze najczęściej występowały w lipcu. Największa liczba przypadków rumienia wędrującego wystąpiła w sierpniu, podczas gdy inne objawy osiągnęły najwyższy poziom we wrześniu.
Wyniki laboratoryjne
Próbki krwi do badań serologicznych uzyskano w 649 z 1139 przypadków charakteryzujących się rumieniem wędrującym, gdy pacjenci po raz pierwszy widzieli go lekarze. Spośród nich 241 (37 procent) było pozytywnych. Spośród 408 pacjentów z wartościami ujemnymi lub granicznymi w próbce ostrej fazy, próbki fazy rekonwalescencji uzyskano co najmniej cztery tygodnie później od 202. Serokonwersja została udokumentowana w 62 (31 procent).
Spośród 754 pacjentów z opisanymi objawami innymi niż rumień wędrujący, 553 miało dodatnie testy serologiczne na obecność boreliozy; 85 z nich miało niezgodne wyniki testów w lokalnych i centralnych laboratoriach. Dwadzieścia siedem z tych 85 pacjentów miało ujemne wyniki Western blot i dlatego zostały sklasyfikowane jako nie mające choroby z Lyme.
Nakłucie lędźwiowe wykonano u 284 z 369 pacjentów z objawami neurologicznymi. Zwiększoną liczbę limfocytów stwierdzono w płynie mózgowo-rdzeniowym od 116 tych pacjentów, a dooponowe wytwarzanie przeciwciał przeciwko B. burgdorferi było zwiększone w próbkach od 69 pacjentów. Dwudziestu jeden pacjentów ze zwiększoną liczbą limfocytów nie miało wykrywalnych przeciwciał przeciwko B. burgdorferi w płynie mózgowo-rdzeniowym lub w surowicy i dlatego zostały zaklasyfikowane jako nie mające choroby z Lyme.
Dyskusja
W tym prospektywnym, populacyjnym badaniu choroby z Lyme na południu Szwecji, stwierdziliśmy roczną zapadalność na 69 przypadków na 100 000 mieszkańców (zakres w krajach o niskim i wysokim poziomie choroby endemicznej, 26 na 100 000 do 160 na 100 000). W badaniach wybranych grup populacji zgłaszana częstość występowania boreliozy była na ogół niższa niż w naszym badaniu. W badaniu w Dolnej Saksonii w Niemczech szacowana roczna zapadalność wynosiła 22 na 100 000 mieszkańców27. W Connecticut w 1993 r. Występowało 41 na 100 000. 28
Borelioza z Lyme występuje endemicznie na terenach Ameryki Północnej, Europy i północnej Azji. 19, 29-31 Rozkład geograficzny choroby i regionów endemicznej choroby często określano pośrednio, na podstawie badań seroepidemiologicznych na małych obszarach geograficznych lub badania wektora.1-6 Borelioza nie jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłoszenia w jakimkolwiek kraju europejskim
[hasła pokrewne: aparat wunderera, usg stawu skokowego warszawa, instytut żywności i żywienia piramida ]