Profilaktyka chorób wieńcowych z prawastatyną u mężczyzn z hipercholesterolemią

December 4th, 2018

Wcześniejsze badania leków obniżających stężenie lipidów w prewencji pierwotnej choroby niedokrwiennej serca wykazały, że obniżenie poziomu cholesterolu u mężczyzn w średnim wieku z hipercholesterolemią zmniejsza częstość występowania zawału mięśnia sercowego.1-4 Jednak badania te, ze względu na ich projekt i niskie wskaźniki obserwowanych zdarzeń nie były w stanie wykazać wyraźnego wpływu terapii na ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca lub zgonu z jakiejkolwiek przyczyny. Metaanaliza przeprowadzonych badań potwierdza prawdopodobieństwo, że terapia obniży ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca, ale wzbudziła także obawy, że ryzyko zgonu z przyczyn bez krążenia może zostać zwiększone przez leczenie.5-8 Czy to ostatnie skojarzenie było spowodowane przypadkiem, do zmniejszenia samego cholesterolu, lub do niepożądanego działania leków nie jest jasne. Ostatnio do praktyki klinicznej wprowadzono nową klasę leku obniżającego stężenie lipidów, inhibitorów reduktazy 3-hydroksy-3-metyloglutarylo-koenzymu A. Leki te blokują endogenną syntezę cholesterolu i obniżają poziom lipoprotein o niskiej gęstości (LDL). Spowalniają postęp choroby wieńcowej i zmniejszają częstość zgonów z przyczyn wieńcowych i zgonów z jakiejkolwiek przyczyny u mężczyzn z manifestującą się chorobą niedokrwienną serca. 9-15. Niniejsze badanie zaprojektowano w celu oceny skuteczności inhibitora reduktazy, prawastatyny (Pravachol) , w zapobieganiu incydentom wieńcowym u mężczyzn z umiarkowaną hipercholesterolemią i bez przebytego zawału mięśnia sercowego.
Projekt
Celem było zapisanie około 6000 mężczyzn w średnim wieku, losowo przydzielonych w podwójnie ślepej próbie, aby otrzymywać albo prawastatynę (40 mg każdego wieczoru) albo placebo i rejestrować ich kliniczny postęp przez okres pięciu lat. Szczegóły projektu badania, w tym definicje punktów końcowych, zostały opisane wcześniej. Krótko mówiąc, pierwotnym punktem końcowym badania było wystąpienie nieinatacyjnego zawału mięśnia sercowego lub zgonu z powodu choroby wieńcowej jako pierwszego zdarzenia; te dwie kategorie zostały połączone. Innymi głównymi punktami końcowymi były: zgon z powodu choroby niedokrwiennej serca oraz zawał mięśnia sercowego niezakończony zgonem. We wszystkich kategoriach zdarzenia zostały sklasyfikowane jako określone lub podejrzane. Oprócz głównych punktów końcowych analizowano wpływ leczenia na zgon z przyczyn sercowo-naczyniowych, zgon z jakiejkolwiek przyczyny oraz częstotliwość procedur rewaskularyzacji wieńcowej.
Wszystkie podmioty wyraziły pisemną świadomą zgodę. Badanie zostało zatwierdzone przez komisje etyczne Uniwersytetu w Glasgow i wszystkich uczestniczących komisji opieki zdrowotnej.
Rekrutacja i działania następcze
Wioślarskie kliniki badań przesiewowych zostały ustanowione w placówkach podstawowej opieki medycznej w całej dzielnicy West of Scotland. Około 160 000 mężczyzn w wieku od 45 do 64 lat zostało zaproszonych do udziału w klinikach, aby ocenić ich czynniki ryzyka wieńcowego. W sumie w trakcie pierwszej wizyty pojawiło się 81 161 osób, a te, u których nie ustalono stężenia cholesterolu w osoczu co najmniej 252 mg na decylitr (6,5 mmol na litr), ale u których nie występowała zawał mięśnia sercowego, podano dietę obniżającą stężenie lipidów17 i poproszono o powrót do zdrowia. tygodnie później
[hasła pokrewne: omułek zielonowargowy właściwości, skierowanie do poradni specjalistycznej wzór, skierowania nfz i kolejka ]